Salat af grønne bønner

Dressingen på de blodstyrkende grønne bønner har en syrlig smag som er med til styrke fordøjelsen og hjælpe med at nedbryde kød og fed mad.

Ingredienser:

  • 500 g friske grønne bønner
  • 2 skalotteløg
  • 1 håndfuld valnødder
  • 1 øko citron
  • soya
  • Salt og peber

Skær enderne af de grønne bønner og kog dem 2-3 min. Hæld væsken fra og skyl dem med koldt vand så de stopper med at koge videre. Det giver dejligt knasende og friske bønner.

Hak skalotteløgene fint. Hak valnødder i mindre stykker og kom det ned til bønnerne i en skål.

Riv skalden fra citronen og kom over bønnerne sammen med saften fra citronen, soya efter behag og smag efter inden der tilsættes salt og peber efter smag.

 

Bønnerne er et godt tilbehør til kød eller ovnstegte kartofler og rodfrugter. De har en syrlig smag som er med til styrke fordøjelsen og hjælpe med at nedbryde kød og fed mad.

 

Grønne bønner er blodstyrkende.

skalotteløg er energetisk varmende, styrker blodomløbet. Dræner væske fra kroppen. Modvirker kulde og uddriver fugt.

Valnødder er energetisk varmende og styrker også yin, blod og Jing (kroppens essens).

Citroner er energetisk kølende og modvirker varme i kroppen. Uddriver fugt og toksiner fra kroppen samt styrker blodomløbet og omløbet af qi (kroppens energi)

Soya er energetisk kølende og modvirker varme tilstande i kroppen samt uddriver toksiner.