Grøntsager som tilbehør – 4 forskellige slags

Grøntsager som er tilberedt er lette at optage for kroppen. Braiseret knoldselleri, lynkogte stangbønner, kogte krydrede rødbeder og karameliserede løg er alle lækre retter som tilbehør til det meste.

Braiseret knoldselleri

Ingredienser:

  • Knoldselleri ca. 1/2
  • bouillon ca. 1/2  terning eller tilsvarende mængde (gerne en god som f.eks herbamere)
  • Olie

Skræl og skær knoldselleri i mundrette stykke. Brun dem på panden i lidt olie. Smuldr bouillionen hen over. Kom 1/2 dl vand på og kom straks låg på panden. Måske der skal lidt mere vand på men dette kan gøres undervejs. Det tager 5-7 min at tilberede møre. Tjek med en kniv ligesom med kartofler. Hvis der er kommet for meget væske på panden fjernes låget så vandet fordamper.

 

Lynkogte stangbønner

Ingredienser:

  • 2-250 g stangbønner (det er store flade bønner der er grønne)
  • 1/2 citron
  • salt

Kog bønnerne et par min. i kogende vand inden de drænes. Pres saften fra citronen og drys med flagesalt.

 

Krydrede rødbeder

Ingredienser:

  • 2 rødbeder
  • Tørret timian
  • Olie
  • Salt og peber
  • evt. feta

Der er 2 måder at koge rødbederne på. Har du god tid kog dem hele. Det tager mellem 30-60 min. De er færdige når en kniv med lethed kan stikkes ind i rødbeden. Når de er klar kommes de i koldt vand hvor skindet kan smuttes let af dem. Skær dem i mundrette tern.

Den hurtige metode er at skrælle rødbederne, skære dem i tern og så koge dem. De mister lidt saft og kraft men det duer fint de dage hvor det skal gå hurtigere. Det tager ca. 10 min at koge dem.

Bland rødbederne med lidt olie, salt og peber og drys med timian. Smuldr lidt feta henover hvis der skal være lidt ekstra forkælelse.

 

Karameliserede løg

Ingredienser:

  • 5 skalotteløg/bananskalotteløg (smagen er mere rund og mild end almindelige)
  • 5-7 fed hvidløg
  • Olie
  • Salt

Fjern skrællen af både skalotteløg og hvidløg. Begge dele skæres i tynde skiver og steges langsomt møre og lidt sprøde i kanten i lidt olie. Det tager tid og det betaler sig for det udvikler en fyldig sødme.

Grønne bønner er blodstyrkende

Citron bevæger både qi (kroppens energi) og blod i kroppen

Rødbeder er blodstyrkende

Timian styrker qi (energi) i kroppen og uddriver kulde 

Feta styrker yin (kroppens substans), qi og blod – spis i moderate mængder da det ellers vil danne fugt-slim i kroppen

Løg uddriver kulde, fugt og slim

Hvidløg styrker kroppens yang (indre varme og transformation)  og udtørrer fugt i kroppen