Flanksteak wraps tapas style

Et fest måltid hvor kroppens blod styrkes igennem animalsk protein men også gennem grøntsagerne der er til:-)

Det er ikke så advanceret at lave til trods for at det ser overdådigt ud. En del af tilbehøret er lige til at komme i skåle nærmest fra posen men udvalgt til at skabe et måltid som er let at fordøje. Dette gør at du får mest muligt næring ud af det.

Det er vigtigt at have tilberedte elementer da for mange rå indgredienser kræver for meget af kroppen rent fordøjelsesmæssigt

 

Maven er som en gryde der hænger over et bål. Der skal ild og varme til at transformere, altså nedbryde maden og lave den til en slags suppe. Herved kan kroppen optage næringstofferne.

Rå grøntsager kræver mere varme og ild = energi, for at blive til suppen end allerede tilberedte grøntsager gør.

Ingredienser der ikke skal gøres meget ved:

  • Fladbrød (her købt hos grønthandleren da de ofte har nogle er er mere lækre end supermarkederne)
  • Hummus (du kan også sagtens selv lave den, men her ligges fokus og energi i noget af det andet tilbehør)
  • Babyspinatblade
  • Cherrytomater – skæres over i halve
  • Frisk mynte – hakkes fint

Ingredienser syltede løg:

  • Rødløg
  • æbleeddike
  • salt

Skær løgene i tynde både. Kom i en skål og hæld æbleeddike over til de er halvt dækkede og drys med salt.

De skal trække ca. 30-60 min. så gør dette som det første når du begynder på at lave måltidet. Rør rundt i det et par gange undervejs mens det trækker.

Ingredienser bagte gulerødder:

  • Gulerødder
  • Olie
  • Tørret timian

Hvis det er øko gulerødder så lad være med at skrælle dem. Skær gulerødderne i mundrette bider. Hæld olie på og tørret timian.

Bages i ovnen i ca. 30 min eller indtil de er møre:-)

Ingredienser blomkål med kikærter:

  • 1/2 blomkål
  • 1 dåse kikærter
  • 1/2 bouillonterning eller tilsvarende pulver bouillon
  • Spidskommen i pulverform
  • salt og peber

Skær blomkålen i små buketter. Det bliver mest delikat hvis det ikke er så store. Steg dem på panden i lidt olie indtil de får lidt farve i kanten.

Smulder bouillion ud over blomkålen og kom strakt 1 dl vand på panden. Læg låg ovenpå og lad blomkålene brachere.

Når de er møre og væsken er væk (det tager små 5 min.) kommes de drænede kikærterne med på panden. Drys med spidskommen, salt og peber. Vend rundt så smagene fordeler sig og kikærterne bliver varmet.

Hæld i en serveringskål og pynt med den hakkede mynte.

Ingredienser flanksteak:

  • Flanksteak
  • De tørrede krydderier som du har lyst til eller bare lidt salt og peber

Kom krydderi på flanksteaken på begge sider. Grill den på en grillpande eller på grillen. Den skal have ca. 4-5 min. på hver side og herefter ligge og hvile, gerne i 20 min.

Jeg plejer ikke at pakke den ind i noget mens den hviler.

Skær den i tynde skiver på tværs af fibrene.

 

Så er det bare at servere det hele i små fade, skåle mm.

Lave dit fladbrød som man foretrækker det.

Nogle gange godt lide at komme alle tingene ind i fladbrødet, andre vil hellere lave deres egen lille buffet på tallerken. Uanset hvilken version er det et fest måltid som styrker kroppen og nærer sindet:-)